CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, November 18, 2007

Tentang Diri Ku


Nama ku Nazmi Kamarulzaman. Aku di lahirkan pada 23 jun 1983 aku di lahirkan sebagai Orang Kurang upaya (OKU). Jenis kecacatan aku dikategorikan oleh doktor sebagai Cerebral Palsy. Sebelah kanan badan aku ni agak kurang berfungsi tapi tak-lah teruk sangat....Ianya adalah berpunca dari complicated semasa waktu kelahiran aku dulu dan akan jadi kecacatan seumur hidup-lah nampaknya. Tapi aku bersyukur masih boleh berkomunikasi, berjalan, urus diri sendiri dan berdikari. Walaupun tidak berapa baik dan sempurna, alhmadulillah....Tapi aku juga mempunyai cita-cita yang tinggi untuk berjaya tanpa terlalu bergantung dengan orang lain seratus peratus . Aku akui sesetengah perkara aku perlukan bantuan orang tapi kadang-kala aku rasa kesal juga dengan keadaan ni(nauzubillah...ini apa yg aku rasalah...cuma kesal tak dapat belajar seperti orang lain, kerana tahap kognitif aku terhad/terbatas). Tapi kalau aku bandingkan keadaan aku dengan kekawan yg normal terutamnya yg masuk ke lubuk dadah ke, mat rempit ke atau dll aku rasa aku ok-lah lagi sebab dapat bimbingan yg baik dari keluarga aku terutama sekali mak aku... Yang lahir normal tapi tak nak manafaatkan anugerah Allah tu, aku rasa terkilan jugak-lah. Kalau aku lahir normal aku mesti nak usaha lebih dan berjaya dalam hidup. Tapi tak semestinya tak berjaya ade sijil kelayakan tak leh jadi orang kot...Aku ade baca artikel orang yg setakat lulus PMR pun ade yg boleh berjaya. Aku ni pun hanya mampu setakat PMR aje. Lebih pada itu otak aku dah tak leh tangkap lagi dah.Tapi dari segi akademik aje, yg lain-lain hal aku rasa aku ok juga-lah,macam buat blok ni..aku belajar sendiri aje cam ne nak buat..mak aku pun selau minta tolong aku kalau ade hal dengan laptop dia tu ha...dia cepat gelabah ..ape tak nya dia dah taip banyak-banyak pas tu hilang...mana taknya..aku cool ajer..tahu-lah ape aku nak wat...sikit-sikit tu ok-lah boleh aku tolong.
Sekarang aku berada di United Kingdom ikut mak aku melanjut pelajaran beliau di United kingdom selama 3 tahun dan ni tahun yang ke tiga (2007). Dulu pun,, masa aku umur 11 tahun (tahun 1994) aku ikut gak mak aku belajar di Michigan , USA selama 3 tahun, dan sempat-lah cover beberapa tempat kat US tu masa mak aku cuti semester... Jadi pengalaman ini semualah yg jadi aku lebih matang dan berdikari. Ikutkan aku ni bernasib baik gak lah... kalau nak dibandingkan dengan kekawan OKU aku di M'sia, dah merantau banyak tempat ikut mak aku gi belajar.Tapi aku tak-lah perasan, mungkin ade OKU yang LEBIH bernasib baik dan banyak pengalamannya dari aku.Aku saja aje nak citer sikit...pasal diri aku ni ha...
Tapi bila aku tengok pelajar-pelajar di University mak aku tu belajar, aku selalu berkata dalam hati aku: "mengapa aku ikut mak aku ?", aku tak buat apa-apa di sini sedangkan remaja yang sebaya dengan aku sedang seronok belajar, sedang kan aku duk sini dengan tak de pekerjaan dan tak de kawan-kawan. Memang aku betul-betul menyesal berhenti kerja di MARA kat pertama kompleks tu dulu.Tapi mak aku dah tanya nak ikut ke tidak? dulu sebelum dia nak datang ke UK. Aku gak yg nak ikut , sebab ramai tukang cucuh kata orang macam aku ni kalau gi UK, rezeki murah, tapi bila dah sampai sini....hampeh!!!Tapi satu yang aku dapat ialah tengok negeri-negeri belah Europe-lah.. masa mak aku gi cuti nak lepaskan tension dia penat belajar tu ha...kira ok-lah lagi tu..
Aku ni ade juga berangan nak terlibat dalam bidang lakonan, sebab dia orang ni nak wat citer orang cacat tapi ambil pelakon tak cacat ..spoil tu..baik ambik aku yag betul-betul cacat ni berlakon..baru real tu... tapi sapa-lah nak ambil aku kan... orang selalu pandah rendah kumpulan macam aku ni...tapi at least bagi peluang-lah..kalau dah cuba tak leh wat/berlakon...reject aje ..aku boleh terima semua ni. Ok-lah ok berhenti sini dulu , nanti aku update lagi kisah aku ni kalau ade yg menarik.Kalau ade sesiapa nak contact aku contact lah aku dengan alamat ni: nazmik@yahoo.com ,mana-lah tahu ade yg nak syer masalah ke, nak tanya pasal OKU ke..ape-apelah..contact lah ape salahnya. Aku tengah tak de wat ape-ape sekarang ni Ops.. cuma seminggu sekali aku joint adult learning activities for disable kat community centre kat Coventry ni. Saja aje nak lepas boring gi campur dengan minah dan mat saleh yg disable kat centre tu..tapi instructor aku kata , aku ni terlampau advance sangat, semua boleh..mana taknye aku joint kelas IT..sekali-sekala kena tunjuklah kita orang Asia ni bukannya kolot sangat , malah lagi teror dari dia orang. Dah panjang ni...nanti boring-lah nak baca, chow dulu, wassalam.

2 comments:

mici ikan said...

awak,ika ni.......chayok2.....terharu lah bace tentang kisah awak..whatever pun ni friendster saya ikaminatfish@gmail.com

mici ikan said...

awak,ika ni.......chayok2.....terharu lah bace tentang kisah awak..whatever pun ni friendster saya ikaminatfish@gmail.com